Søk i denne bloggen

lørdag 31. mars 2012

Bjørg Øygarden: Dronningen av Myrion


Kilde: http://www.cappelendamm.no/main/katalog.aspx?f=4251&isbn=9788202369507


Tittel: Dronningen av Myrion
Forfatter: Bjørg Øygarden
Sideantall: 253
Utgivelseår: 2012
Forlag: Cappelen Damn
Isbn: 978-82-02-36950-7

Denne boka er med i Cappelen Damn sin bokbloggturne. I går var det Julie som blogget om boken og i morra er det Luxlie som blogger om boken. 

Baksidetekst:
Ved hjelp av en underlig dame med tolv fingre, en forgiftet sjokalde og sykehusrom nr. 209, havner tre barn og en sur mormor i landet Myrion. Riket er i fare og dronningen trenger hjelp. Vil de tre barna klare den nesten umulige oppgaven? De kan jo ikke engang fordra hverandre. 

Det legges skumle planer i Myrion, og redningen ligger i hendene til tre helt vanlige barn fra Jorden. Det kunne like gjerne vært deg!

Mine meninger:


Språket er både lett og morsomt. Mange ganger humret jeg litt for meg. Ellers er boken delt opp i små kapitler. Det gjør at man ( i kombinasjon) kommer lett igjennom boka.

Jeg kan ikke pårope meg å ha lest mye fantasy eller å ha skikkelig peiling på fantasy. Men jeg oppdaget raskt at denne boka hadde ikke ting som bruker å være i en fantasy roman. Når jeg hadde lest halve boka notert jeg noen punkter som jeg synest var annerledes og tenkt å skrive et blogginnlegg om alle "manglene" med boka. Men mye forandret seg etter de notatene og de ting jeg synest mangla kom med. Jeg synest det ikke var en kamp mellom det gode og onde og det var dårlig begrunnet hvorfor de sperret inne en trollmann. Vanligvis bruker det å utspille seg en kamp etter man får vite hva konfliktene går i. Men i denne boka skjedde det stikk motsatt først kamp og deretter fikk man vite mer om hvorfor Trollmannen var sperret inne og at det egentlig var en kamp mellom det gode og det onde. Det var ikke lagt opp til en kamp heller, men konkurranse Selv om det skjedde mye etter denne konkurransen synest jeg det var lagt opp litt for enkelt.

Ellers ligger det en moral i bakgrunnen. Jeg tenkte mye på hva den vil si oss. Men en del gikk ut av hodet og jeg har glømt helt hva det er. Men allikevel er det to ting som jeg tenker automatisk når jeg tenker på denne boken. Det er at sammen er vi sterke og at vi stadig har en kamp mellom det gode og onde, men vi kan klare å knuse det onde. Dessuten synest jeg var opptatt av at det som er i hjertet som er viktigst og ikke utseende. En annen ting jeg kom også på å tenke på er konflikter i land og hvem som har rett på land. osv. når jeg leste denne boka. Jeg synest denne boka var opptatt av at det skulle være slik det alltid har vært.

Boka var mer som et eventyr for meg. Det mest spennende var å komme i en magisk verden og oppleve alt det magiske som var der. Det var alt fra Trollmenn til Sarger. Alt var beskrevet så troverdig og  "virkelig". Boka var best i begynnelsen når ungene opplevde merkelige folk og den første tida i  Myrion. Men etterhvert ble det langtekkelig og jeg ble for opphengt i "manglene".

Men anbefales videre uansett:)

Ingen kommentarer: